Gå till innehåll

Verktygsfält

Vem bestämmer i kommunen? (lättläst)

I kommunfullmäktige i Vänersborg sitter 51 politiker. De kommer från olika partier. De bestämmer bland annat hur mycket skatt vi ska betala.
Vid varje val röstar vi på de olika partierna.

Hur många politiker från varje parti
som får vara med i kommunfullmäktige
beror på hur många röster varje parti får.

Just nu ser det ut så här i Vänersborgs kommunfullmäktige:

  • Socialdemokraterna 15 politiker
  • Sverigedemokraterna 10 politiker
  • Moderaterna 9 politiker
  • Vänsterpartiet 4 politiker
  • Centerpartiet 4 politiker
  • Liberalerna 2 politiker
  • Kristdemokraterna 3 politiker
  • Miljöpartiet 1 politiker
  • Medborgarpartiet 3 politiker

I ett stort rum träffas kommunfullmäktige en gång i månaden.
Du är välkommen att komma och lyssna på när politikerna pratar. Det går också att höra dem på radion på frekvens 90,6 Mhz.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
24 februari 2023